Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 297)

Gelir Vergisi Genel Tebligi (Seri No: 297)

(16.03.2017) 
 

 16 Mart 2017 PERSEMBE
Resmî Gazete
Sayi : 30009

TEBLIG

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:
GELIR VERGISI GENEL TEBLIGI
(SERI NO: 297)


BIRINCI BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Yasal Düzenleme
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebligde, 9/2/2017 tarihli ve 29974 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 687 sayili Olaganüstü Hal Kapsaminda Bazi Düzenlemeler Yapilmasi Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesiyle 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayili Issizlik Sigortasi Kanununa eklenen geçici 18 inci maddenin uygulamasina yönelik açiklamalar yer almaktadir.
Yasal düzenleme
MADDE 2 – (1) 4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesi asagidaki gibidir.
“GEÇICI MADDE 18 – 31/12/2017 tarihine kadar ise alinan her bir sigortali için geçerli olmak üzere, 1/2/2017 tarihinden itibaren özel sektör isverenlerince Kuruma kayitli issizler arasindan ise alinanlarin; ise alindiklari tarihten önceki üç aya iliskin Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortalilar disinda olmalari ve 2016 yilinin Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerindeki sigortali sayisina ilave olmalari kaydiyla ise alindiklari tarihten itibaren 31/12/2017 tarihine kadar uygulanmak üzere, ücretlerinin 2017 yilinda uygulanan asgari ücretin aylik brüt tutarinin prim ödeme gün sayisina isabet eden tutari üzerinden hesaplanan gelir vergisinin asgari geçim indirimi uygulandiktan sonra kalan kismi, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu madde kapsaminda gelir vergisi stopaji tesvikinden yararlananlar, diger kanunlarda yer alan benzer nitelikli gelir vergisi stopaji tesviklerinden yararlanamaz.
Bu madde kapsaminda yapilan ücret ödemelerine iliskin düzenlenen kâgitlara ait damga vergisinin aylik brüt asgari ücretin prim ödeme gün sayisina isabet eden kismi beyan edilmez ve ödenmez.
Bu madde hükümleri; kamu idarelerine ait isyerleri, 5335 sayili Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fikrasi kapsamina giren kurum ve kuruluslara ait isyerleri ile 2886 sayili Kanuna, 4734 sayili Kanuna ve uluslararasi anlasma hükümlerine istinaden yapilan alim ve yapim isleri ile 4734 sayili Kanundan istisna olan alim ve yapim islerine iliskin isyerleri, sosyal güvenlik destek primine tabi çalisanlar ve yurt disinda çalisan sigortalilar hakkinda uygulanmaz.
Bu maddenin uygulamasina iliskin usul ve esaslar ile mahsup seklini ve dönemini belirlemeye Maliye Bakanligi yetkilidir.”

IKINCI BÖLÜM
Gelir Vergisi Stopaji Tesvikine Iliskin Düzenlemeler
Öngörülen tesvik
MADDE 3 – (1) 4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesinde öngörülen tesvik ile 1/2/2017 tarihinden itibaren ise alinan ve maddede yazili sartlari tasiyan ilave sigortalilar için asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, asgari geçim indirimi uygulandiktan sonra kalan kisminin verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilmesi suretiyle özel sektör isverenlerinin desteklenmesi amaçlanmaktadir.
Tesvikten yararlanacak isverenler
MADDE 4 – (1) Tesvikten, özel sektör isverenleri asagidaki sartlar dahilinde yararlanacaktir.
a) Sigortalinin 1/2/2017 tarihinden itibaren ise alinmis olmasi,
b) Sigortalinin ise alinmadan önce Türkiye Is Kurumuna kayitli olmasi,
c) Sigortalinin en az ve kesintisiz üç ay süreyle issiz olmasi (ise basladigi tarihten önceki üç aya ait sosyal güvenlik kurumuna verilen aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortalilar disinda olmasi),
ç) Sigortalinin ise girdigi tarihten önceki üç aylik sürede issiz olmasina ragmen, ise girdigi tarihten önceki alti aylik süre içerisinde, Sosyal Güvenlik Kurumunun mevzuati çerçevesinde, isten ayrilis nedeni en son (19), (20) ve (30) olarak bildirilenlerden olmamasi,
d) Sigortalinin, 2016 yilinin Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerinde yer alan sigortali sayisina ilave olarak ise alinmis olmasi.
(2) Tesvik uygulamasinda isverenin faaliyet konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasinda vergilendirilmesinin bir önemi bulunmamaktadir.
(3) Asagida yazili sigortalilardan dolayi, söz konusu madde ile getirilen gelir vergisi stopaji tesviki uygulanmaz.
a) Kamu idarelerine ait isyerlerinde çalisanlar,
b) 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayili Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fikrasi kapsamina giren kurum ve kuruluslara ait isyerlerinde çalisanlar,
c) 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayili Devlet Ihale Kanununa, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayili Kamu Ihale Kanununa ve uluslararasi anlasma hükümlerine istinaden yapilan alim ve yapim isleri ile 4734 sayili Kanundan istisna olan alim ve yapim islerine iliskin isyerlerinde çalisanlar,
ç) Sosyal güvenlik destek primine tabi çalisanlar,
d) Yurt disinda çalisan sigortalilar.
Ilave istihdamin kapsami
MADDE 5 – (1) Ilave istihdam, özel sektör isverenlerinin 2016 yili Aralik ayina iliskin olarak verdikleri aylik prim ve hizmet belgelerinde bildirdikleri sigortali sayisina 1/2/2017 tarihinden sonra ilave olarak yeni ise aldiklari ve Tebligin 4 üncü maddesinde yazili sartlari tasiyan sigortalilari ifade etmektedir.
(2) 1/2/2017 tarihinden önce ise alinanlar için söz konusu madde kapsaminda gelir vergisi stopaji tesviki uygulanmaz.
(3) 2016 yilinin Aralik ayinda sigortali çalistirilmamasi nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna bu aya iliskin aylik prim ve hizmet belgesini vermemis olan isverenler, Tebligin 4 üncü maddesindeki sartlari tasimak kaydiyla 1/2/2017 tarihinden sonra ise aldiklari sigortalilarin, 2016 yilinda Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilen aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisinin ortalamasina ilave olmalari durumunda gelir vergisi stopaji tesvikinden yararlanirlar.
Örnek 1: Isveren (A), 2016 yili Aralik ayi ile ilgili olarak verdigi aylik prim ve hizmet belgelerinde 30 isçi çalistirdigini bildirmistir. Bu isveren, mevcut isçisine ilaveten 2017 yilinin Ocak ayinda 5 isçi, 1 Mart 2017 tarihinde de 10 isçi istihdam etmistir.
Buna göre isveren (A), Ocak ayinda istihdam ettigi ilave 5 isçiden dolayi tesvikten yararlanamayacak, ancak Mart ayinda ilave istihdam ettigi ve Tebligin 4 üncü maddesindeki sartlari tasiyan 10 isçi için tesvikten yararlanabilecektir.
(4) Tesvikten yararlanilmaya baslanmasindan sonra, gerek eski çalisanlarin gerekse de ilave istihdam edilenlerin 1/1/2018 tarihinden önce isten çikarilmasi nedeniyle, 2016 yili Aralik ayindaki toplam istihdam edilen sigortali sayisinin üzerinde kalinmak kosuluyla, bir azalma meydana gelirse terkin edilecek vergi tutarinin tespitinde, ilave istihdam amaciyla ise alinanlardan kalan sigortalilar dikkate alinir. Bu durumda, sigortalilardan hangisi için tesvikten yararlanilacagi isveren tarafindan serbestçe belirlenir.
Örnek 2: Isveren (B), 2016 yili Aralik ayi ile ilgili olarak verdigi aylik prim ve hizmet belgelerinde 40 isçi çalistirdigini bildirmistir. Bu isveren, Tebligin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama iliskin sartlari tasiyan 1/3/2017 tarihinde 10, 1/4/2017 tarihinde de 5 ilave isçi istihdam etmis ve bu isçiler için tesvikten yararlanmaya baslamistir.
Isveren (B), 2017 Haziran ayinda tesvik kapsaminda olmayan 10 isçisini isten çikarmistir. Bu durumda isveren (B), ilave istihdam etmis oldugu 15 isçisi olmasina ragmen bu isçilerin tamami için degil, 2016 yili Aralik ayina ait istihdam sayisi olan 40’in üzerinde kalan 5 isçi için tesvikten yararlanmaya devam eder ve bu isçilerin hangisi için tesvikten yararlanacagini ise serbestçe belirler.
Örnek 3: Isveren (C), 2016 yili Aralik ayi ile ilgili olarak verdigi aylik prim ve hizmet belgelerinde 20 isçi çalistirdigini bildirmistir. Bu isveren, 1/4/2017 tarihinde Tebligin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama iliskin sartlari saglayan 10 isçi istihdam etmis olup bu isçiler için tesvikten yararlanmaya baslamistir.
Isveren (C) 15/8/2017 tarihinde 12 isçisini isten çikarmistir. Bu durumda isveren (C)’nin çalisan sayisi, 2016 yili Aralik ayi ile ilgili olarak verdigi aylik prim ve hizmet belgelerinde bildirdigi 20 isçinin altina düstügünden, 15/8/2017 tarihinden itibaren gelir vergisi stopaji tesvikinden yararlanamaz.
(5) Üç aylik dönemler halinde verilen muhtasar beyannamelerde, ilave istihdam ile ilgili sartlarin varligi her bir ay için ayri ayri degerlendirilerek terkin edilecek tutar belirlenecektir.
Örnek 4: Üç ayda bir muhtasar beyanname veren isveren (D), 2016 yili Aralik ayi ile ilgili olarak verdigi aylik prim ve hizmet belgelerinde 4 isçi çalistirdigini bildirmistir. Isveren 12/1/2017 tarihinde 2, 15/2/2017 tarihinde 1, 1/3/2017 tarihinde ise 1 ilave isçi istihdam etmistir.
Isveren (D), 2017/Nisan ayinda verecegi muhtasar beyannamesinde, Tebligin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama iliskin sartlarin saglanmasi kaydiyla Subat ve Mart aylarinda aldigi isçiler için bu isçilerin çalistigi gün sayisi dikkate alinarak tesvikten yararlanir. Ocak ayinda istihdam ettigi isçilerden dolayi ise tesvikten yararlanamaz.
(6) Birden fazla isyerinde faaliyette bulunan ve her bir isyeri için ayri ayri aylik prim ve hizmet belgesi veren isverenler, ilave istihdamdan dolayi gelir vergisi stopaji tesvikine iliskin sartlari her isyeri için ayri ayri dikkate alacaktir. Isverenin birden fazla isyerindeki çalisanlarina yaptigi ücret ödemeleri ile ilgili tek muhtasar beyanname vermesinin bir önemi bulunmamaktadir.
(7) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayili Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesi kapsaminda, ferdi isletmelerin sermaye sirketlerine devir olunmasi, kollektif ve adi komandit sirketin sermaye sirketine dönüsmesi hali ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 19 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsaminda gerçeklestirilen devir islemlerinde isverenler, bu islemler öncesinde ilave istihdam kapsaminda olan isçiler için tesvikten faydalanmaya devam ederler.
(8) Ilave istihdam tesvikinden faydalanan isverenin ölümü halinde, ayni ise devam eden mirasçilarin sartlari tasimak kaydiyla tesvikten faydalanmalari mümkündür.
Uygulamanin baslama ve sona erme tarihleri
MADDE 6 – (1) Gelir vergisi stopaji tesvikini düzenleyen 4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesiyle, 1/2/2017 tarihinden itibaren ise alinmis sigortalilar kapsama alinmistir.
(2) Gelir vergisi stopaji tesviki 31/12/2017 tarihine kadar uygulanacaktir. Dolayisiyla en son uygulama, 2017 yilinin Aralik ayi ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi için geçerli olup 2018 yili vergilendirme dönemlerinde ise söz konusu tesvikten yararlanilamayacaktir.
Uygulamanin esaslari
MADDE 7 – (1) 4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesi kapsaminda gelir vergisi stopaji tesviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim indirimi dikkate alinir.
(2) Ilave istihdam edilenlerle ilgili asgari geçim indirimi, 4/12/2007 tarihli ve 26720 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Gelir Vergisi Genel Tebligi (Seri No:265)’nde belirtilen usul ve esaslara göre hesaplanacaktir.
(3) 4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesi kapsaminda muhtasar beyanname üzerinden terkin edilecek tutar; tesvikten yararlanilan sigortali bazinda 2017 yilinda uygulanan asgari ücretin aylik brüt tutarinin çalisilan gün sayisina isabet eden kismi üzerinden hesaplanan gelir vergisinden asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutari geçemez.
(4) Söz konusu geçici 18 inci maddede yer alan gelir vergisi stopaji tesvikinden yararlanmak isteyen isverenlerin Tebligin ekinde yer alan “Istihdamin Tesvikine Iliskin Bildirim”i (EK:1) doldurmalari ve muhtasar beyanname ekinde vermeleri zorunludur. Bildirimin Tablo-1 bölümünün (XIV) numarali sütununun toplam satirinda yer alan tutar, Tablo-2’nin (j) sütununa aktarilacaktir.
(5) Isverenler, bildirimin Tablo-2’nin (j) sütununda yer alan terkin edilebilecek vergi tutarini verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün (20/e) No.lu satirinda (4447 sayili Kanunun geçici 18 inci maddesi kapsaminda terkin edilecek tutar) göstereceklerdir. Bu tutar, ayni beyannamenin (19/b) No.lu satirda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamindan indirilerek terkin islemi gerçeklestirilmis olacaktir.
(6) Terkin islemi sonrasinda kalan gelir vergisi tutari, muhtasar beyannamenin (21) No.lu “Terkin Sonrasi Kalan Gelir Vergisi Tutari” satirinda gösterilecektir. Bu tutar tahakkuka esas alinacak ve beyannamenin Tablo-2 “Tahakkuka Esas Icmal Cetveli” bölümünün (2) No.lu “Tahakkuk eden” satirina aktarilacaktir.
(7) Söz konusu geçici 18 inci madde kapsaminda terkine konu edilen tutar, muhtasar beyannamenin (20/e) No.lu satirinda gösterilmis oldugundan, vergi dairesince ayrica bir terkin islemi yapilmayacaktir.
Örnek 5: Isveren (E), 2016 yili Aralik ayi için vermis oldugu aylik prim ve hizmet belgesinde 5 isçi istihdam ettigini bildirmistir. Isveren, 1/4/2017 tarihinden itibaren isletmesinde çalistirdigi isçi sayisini Tebligin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama iliskin sartlari tasiyan 1 ilave isçi ile 6’ya çikarmistir. Ilave istihdam edilen isçi bekar olup asgari ücret almaktadir.
Bu isverenin tesvikten faydalanacagi tutar asagidaki sekilde hesaplanmistir.

 

Aylik Brüt Ücret

1.777,50 TL.

Vergi Matrahi [1.777,50-(1.777,50X%15=)]

1.510,87 TL.

2017 Yili Nisan Ayi Asgari Ücret Üzerinden Hesaplanan Vergi

226,63TL.

Asgari Geçim Indirimi

133,31TL.

4447 sayili Kanunun Geçici 18 inci Maddesi Kapsaminda Terkin Edilecek Tutar (226,63-133,31=)

     93,32TL.

Bu isçi Için Vergi Dairesine Ödenecek Tutar [226,63-(133,31+93,32=)]

0 TL.


Örnek 6: Isveren (H), 2016 yili Aralik ayi için vermis oldugu aylik prim ve hizmet belgesinde 10 isçi istihdam ettigini bildirmistir. Isveren (H), 1/3/2017 tarihinden itibaren isletmesinde çalistirdigi isçi sayisini Tebligin 4 üncü maddesindeki ilave istihdama iliskin sartlari tasiyan 1 ilave isçi ile 11’e çikarmistir. Ilave istihdam edilen isçi evli bir çocuklu olup esi çalismamakta ve brüt ücreti 5.000 TL’dir.
Bu isverenin tesvikten faydalanacagi tutar asagidaki sekilde hesaplanmistir.

 

Aylik Brüt Ücret

 5.000,00 TL.

Vergi Matrahi [5.000-(5.000x%15=)]

 4.250,00 TL

2017 Yili  Mart Ayi Ücreti Üzerinden Hesaplanan Vergi

    637,50 TL.

2017 Yili Mart Ayi Asgari Ücret Üzerinden Hesaplanan Vergi

    226,63 TL.

Asgari Geçim Indirimi

    179,97 TL.

4447 sayili Kanunun Geçici 18 inci Maddesi Kapsaminda Terkin Edilecek Tutar (226,63-179,97=)

      46,66 TL.

Bu isçi Için Vergi Dairesine Ödenecek Tutar [637,50-(179,97+46,66=)]

    410,87 TL

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diger Hususlar ve Son Hükümler
Diger hususlar
MADDE 8 – (1) Tesvikten yararlanan isverenlerin sonradan yapilan tespitlerde tesvikten yararlanma sartlarini haiz olmadiklarinin belirlenmesi halinde tahakkuk ettirilerek terkin edilen vergi, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanunu ile 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanun hükümleri çerçevesinde gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil edilecektir.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.
Yürütme
MADDE 10 – (1) Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.